Skandinaviens livsmedelsbutiker inreds från Kumla

Skandinaviens livsmedelsbutiker inreds från Kumla

På fem år har inredningsföretaget Butikskonsult från Kumla vuxit till det dubbla. Företaget, som hjälper butiker inom dagligvaru- och servicehandeln med inredningslösningar, gör nu en exportsatsning. Först ut är ett dotterbolag i Tyskland.

För butiker med fullskaliga caféer och restauranger, butiksinredning för bröd, frukt och grönsaker och lösningar för spel- och postombud. Butikskonsult hjälper butiker och butikskedjor i hela Skandinavien med i princip allt som rör inredning.

– Det gäller att skapa en lönsamhet för varje kvadratmillimeter av butiken. Där kommer vi med förslag eller hjälper till att genomföra butikernas och kedjornas idéer, säger Fredric Jansson, vd för Butikskonsult.

Ett exempel är Agripo, ett system för lösviktsförsäljning av rotfrukter, som sannolikt varenda svensk som någon gång har handlat potatis i lösvikt har träffat på. Butikskonsult äger licensen sedan fem år tillbaka och levererar numera Agripo till alla de stora livsmedelskedjorna i Sverige.

– Men intresset är stort även från grannländerna, inte minst Tyskland, och vi har nu startat ett tyskt dotterbolag. I februari i år anställde vi vår första tyska säljare och förhoppningen är att även skaffa lokaler i Tyskland framöver, säger Fredric Jansson.

Han kan konstatera att det lilla konsultföretag som hans far Jan Jansson startade för 35 år sedan har vuxit sig riktigt stort. Faderns affärsidé var att hjälpa butiksinnehavare att öka sin lönsamhet och företaget spelade en viktig roll när gamla luckkiosker byggdes om till kioskbutiker.

– Han jobbade ensam i företaget hela 1980-talet samtidigt som min mor hjälpte till med bokföring på kvällarna.

Företaget började växa då man i slutet av 1990-talet fick uppdraget att ordna spelplatser hos 3 000 spelombud i hela landet som nu skulle kopplas upp online. Med dessa fick man in en fot i dagligvaruhandeln och började erbjuda försäljningslösningar för bröd, frukt och grönsaker. De senaste åren har utvecklingen av dagligvarubutikernas förbutiker varit en stor marknad för Butikskonsult.

– Det handlar om att kunna hantera byten och återköp och ha brev- och paketservice, men även om att man vill ha servering. Man kanske har eget bageri och den korv med bröd som serverades tidigare har nu också blivit pasta, pizza och i princip dagens rätt, säger Fredric Jansson, som tycker att Kumla är en bra plats att utgå från.

– Vi har bra kommunikationer till både storstäder och grannländer, och Sveriges befolkningsmässiga mittpunkt ligger inte långt från Kumla.